#1
De dag starten
Begin de dag een half uur of beter nog een uur eerder dan normaal.
Denk jouw dag door, wat zijn de doelen van vandaag en wat wil je doen?
Neem dan het eerste doel wat je op korte termijn moet afronden en ga hiermee aan de slag. Wat kun je vandaag nog meer doen om dichter bij je uiteindelijke doel te komen?

#2
Lees, vooral ‘s ochtends ben je ontzettend scherp
Ga als allereerst van de dag gewoon 3 bladzijdes lezen over iets waar je doel over gaat.
Meer mag natuurlijk ook. Lees je elke dag dan ben je zo maar over 1 jaar veel verder dan je ooit dacht te zijn. Elke dag 1% beter is aan het einde van het jaar omgerekend 37% beter.

#3
Elke dag een beetje wint het altijd van heel veel. 

Heel veel hou je namelijk niet elke dag vol, een beetje elke dag wel. Een gewoonte wordt met de tijd ontwikkeld. 

#4
Zorg goed voor jouw lichaam, ga niet pas beginnen als je ziek wordt , dat is te laat…
Dus ook nu; slaap, eet gezond, eet goede voeding, neem eventueel voedingssupplementen/mineralen waar nodig en beweeg. Voeding is ook; waar luister je naar, wat lees je en wat neem je aan voor waarheid? 

#5
Plen rust momenten in je agenda, me time.

Ga op die dag dan ook niet toch stiekem werken. Chronische stress heeft onwijs veel impact op lichaam en geest. Rust, ontspanning en slaap is cruciaal. Leg ook hier de focus op. 

#6
Geef je volledige aandacht.

Doe iets wel of doe iets niet. Sporten, werken, ontspannen doe je gewoon volledig en leg die telefoon dan ook weg. 

#7
Werk voor een periode van zo 6 weken aan een doel 

Je kunt wel veel dingen doorpakken, maar zeker niet alles tegelijk. Ons brein werkt het beste als het gericht aan één doel tegelijk voor een periode van zeker 6 weken kan werken. Pas wanneer je het ene doel behaald hebt, kun je weer met volle aandacht aan een ander doel beginnen. 

#8
Heb je een doel, bespreek het

Doe dit dan alleen met mensen die jou zeker daarin steunen, anders niet delen.
Soms bedoelen mensen het niet lelijk, maar ongemerkt saboteren ze jouw mindset, bescherm jezelf daarin en hou je doel of voor je tot je er bent. Verzamel daarom mensen om je heen met dezelfde positiviteit en energie.

#9
Wanneer je een groot doel neemt kan het handig zijn om tussen stapjes als doel te nemen
Leef je bijvoorbeeld heel erg ongezond, moet je echt 20 kilo afvallen en heb je daarbij ook nog eens veel stress? Dan kan 5 kilo afvallen en 5 dagen in de week gezond eten met twee dagen dat even wat losser laten al een hele stap zijn. Veel kleinere stappen zijn na verloop van tijd ook een grote stap, en werkt veel motiverend. Onthoud, elke dag 1% beter is aan het einde van het jaar 37% vooruitgang. 

#10
Zoek gelijk gestemden

Heb je die niet, dan kun je in ieder geval je aansluiten online bij iets wat over jouw doel gaat. Tegenwoordig zijn er zoveel community`s te vinden, dat je daar echt wel mensen zult vinden die jou dan in ieder geval online inspireren. 

Tot slot
Bouw 1 tot 3 stappen in je dagschema die haalbaar zijn om jouw doel te bereiken.
3 stappen hebben al een heel groot effect en is haalbaar. Pas wanneer dat gelukt is, kun je proberen een stap erbij te doen. 

Lukt hett even niet, herpak jezelf dan wel weer. Een baby die leert lopen blijft ook niet liggen wanneer hij valt, die staat weer op en blijft het proberen tot hij kan lopen. 

Een winnaar is niks anders dan iemand die heel vaak verloren heeft, maar wel doorzet. 

Herhaling is the key!