Waarheid

Ook verbonden met dit gezegde, is de overtuiging dat je koolhydraten ’s avonds moet verminderen, omdat ze minder snel als vet worden opgeslagen. Hoewel dit op papier misschien goed klinkt, is er niets dat het ondersteunt en veel dat aantoont dat het verkeerd is.

Het sterkste argument daartegen zijn de talrijke studies die beschikbaar zijn over lichaamssamenstelling en gezondheid na en tijdens het vasten tijdens de ramadan. Dit maaltijdpatroon van regelmatige nachtelijke feesten heeft een neutraal of positief effect op het lichaamsvetpercentage en andere gezondheidsparameters. Dit is een vrij extreem en veelzeggend voorbeeld. Mensen kloven letterlijk midden in de nacht op koolhydraten en lekkernijen zonder nadelige gevolgen. En toch maken mensen zich in de bizarre wereld van bodybuilding en fitness zorgen of het goed is om 50 gram koolhydraten te eten tijdens hun laatste maaltijd.

Als de wetenschappelijke gegevens over vasten tijdens de ramadan niet voldoende zijn, zijn er tal van andere onderzoeken die geen effect aantonen op gewichtsverlies of gewichtstoename door later op de dag te eten.

In één onderzoek waarin twee maaltijdpatronen werden vergeleken, waarbij één groep eerder op de dag meer calorieën at en één groep later op de dag de meeste calorieën, werden gunstiger resultaten gevonden bij de groep die grote avondmaaltijden at. Terwijl degenen die meer aten in de AM meer gewicht verloren, was het extra gewicht in de vorm van spiermassa. De late avondeters spaarden de spiermassa beter in, wat resulteerde in een grotere daling van het lichaamsvetpercentage.

Oorsprong

Net zoals het overslaan van ontbijt wordt geassocieerd met hogere lichaamsgewichten in de algemene bevolking, zal je associaties vinden met eten ’s avonds laat en hogere lichaamsgewichten. Als je tot nu toe hebt gelezen, begrijp je de logische misvatting om te zeggen dat ’s avonds laat eten gewichtstoename moet veroorzaken op basis van dergelijke onderzoeken. Mensen die ’s avonds laat eten, zoals snacken voor de tv, wegen waarschijnlijk meer dan anderen. Het is niet het feit dat ze later op de dag eten dat gewichtstoename veroorzaakt, het is hun levensstijl. Geen gecontroleerde studies tonen aan dat grotere avondmaaltijden de lichaamssamenstelling negatief beïnvloeden in vergelijking met maaltijden die eerder op de dag werden gegeten.

Soms worden studies over ploegenarbeiders aangehaald die beweren dat eten ’s avonds laat slecht is. Dit zijn allemaal ongecontroleerd (in termen van calorie-inname) en observationele studies worden verstoord door het feit dat ploegendienst een onafhankelijk en negatief effect heeft op sommige gezondheidsparameters zoals glucosetolerantie en bloedlipiden. Onthoud dit. Context is altijd relevant.

Hoewel ik normaal gesproken geen studies over dieren aanhaal, bevatte Science Daily een artikel dat de nachtelijke eetmythe verwerpt op basis van bevindingen over resusapen. Het is vermeldenswaard omdat apen metabolisch dichter bij mensen staan ​​dan knaagdieren.

Als je dit de moeite waard vond om te lezen, zou ik het op prijs stellen als je die ongelukkige mensen, die misleid zijn om een ​​deel van de rotzooi die er is, te geloven naar dit artikel zou kunnen verwijzen. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen en die van anderen, leiden deze valse overtuigingen velen tot een obsessief voedingspatroon, dat veel schade kan toebrengen aan je fysieke en psychologische welzijn. Laten we proberen daar een einde aan te maken en mensen van dergelijke ellende te redden. De context is belangrijk, je leefstijl is belangrijk en je mindset is belangrijk.