Blog SK

Welkom op mijn blog. Ik schrijf over wat me bezig houdt, me raakt en me interesseert in mijn werk als lifestyle coach en personal trainer. Dit doe ik vanuit passie, ervaring en de drang om mensen te helpen naar een gezonde toekomst. Naast vele opleidingen, cursussen en trainingsdagen schrijf ik hier waarheden zoals ik tegen gezondheid aankijk. Stuur me daarom ook gerust een bericht als er vragen zijn. Samen zijn we krachtiger!

Mythe: “Ontbijten als een koning en dineren als een bedelaar.”

Mythe: “Ontbijten als een koning en dineren als een bedelaar.”

Waarheid

Ook verbonden met dit gezegde, is de overtuiging dat je koolhydraten ’s avonds moet verminderen, omdat ze minder snel als vet worden opgeslagen. Hoewel dit op papier misschien goed klinkt, is er niets dat het ondersteunt en veel dat aantoont dat het verkeerd is.

Het sterkste argument daartegen zijn de talrijke studies die beschikbaar zijn over lichaamssamenstelling en gezondheid na en tijdens het vasten tijdens de ramadan. Dit maaltijdpatroon van regelmatige nachtelijke feesten heeft een neutraal of positief effect op het lichaamsvetpercentage en andere gezondheidsparameters. Dit is een vrij extreem en veelzeggend voorbeeld. Mensen kloven letterlijk midden in de nacht op koolhydraten en lekkernijen zonder nadelige gevolgen. En toch maken mensen zich in de bizarre wereld van bodybuilding en fitness zorgen of het goed is om 50 gram koolhydraten te eten tijdens hun laatste maaltijd.

Als de wetenschappelijke gegevens over vasten tijdens de ramadan niet voldoende zijn, zijn er tal van andere onderzoeken die geen effect aantonen op gewichtsverlies of gewichtstoename door later op de dag te eten.

In één onderzoek waarin twee maaltijdpatronen werden vergeleken, waarbij één groep eerder op de dag meer calorieën at en één groep later op de dag de meeste calorieën, werden gunstiger resultaten gevonden bij de groep die grote avondmaaltijden at. Terwijl degenen die meer aten in de AM meer gewicht verloren, was het extra gewicht in de vorm van spiermassa. De late avondeters spaarden de spiermassa beter in, wat resulteerde in een grotere daling van het lichaamsvetpercentage.

Oorsprong

Net zoals het overslaan van ontbijt wordt geassocieerd met hogere lichaamsgewichten in de algemene bevolking, zal je associaties vinden met eten ’s avonds laat en hogere lichaamsgewichten. Als je tot nu toe hebt gelezen, begrijp je de logische misvatting om te zeggen dat ’s avonds laat eten gewichtstoename moet veroorzaken op basis van dergelijke onderzoeken. Mensen die ’s avonds laat eten, zoals snacken voor de tv, wegen waarschijnlijk meer dan anderen. Het is niet het feit dat ze later op de dag eten dat gewichtstoename veroorzaakt, het is hun levensstijl. Geen gecontroleerde studies tonen aan dat grotere avondmaaltijden de lichaamssamenstelling negatief beïnvloeden in vergelijking met maaltijden die eerder op de dag werden gegeten.

Soms worden studies over ploegenarbeiders aangehaald die beweren dat eten ’s avonds laat slecht is. Dit zijn allemaal ongecontroleerd (in termen van calorie-inname) en observationele studies worden verstoord door het feit dat ploegendienst een onafhankelijk en negatief effect heeft op sommige gezondheidsparameters zoals glucosetolerantie en bloedlipiden. Onthoud dit. Context is altijd relevant.

Hoewel ik normaal gesproken geen studies over dieren aanhaal, bevatte Science Daily een artikel dat de nachtelijke eetmythe verwerpt op basis van bevindingen over resusapen. Het is vermeldenswaard omdat apen metabolisch dichter bij mensen staan ​​dan knaagdieren.

Als je dit de moeite waard vond om te lezen, zou ik het op prijs stellen als je die ongelukkige mensen, die misleid zijn om een ​​deel van de rotzooi die er is, te geloven naar dit artikel zou kunnen verwijzen. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen en die van anderen, leiden deze valse overtuigingen velen tot een obsessief voedingspatroon, dat veel schade kan toebrengen aan je fysieke en psychologische welzijn. Laten we proberen daar een einde aan te maken en mensen van dergelijke ellende te redden. De context is belangrijk, je leefstijl is belangrijk en je mindset is belangrijk. 

10 Tips om succesvol een nieuwe gewoonte te creëren

10 Tips om succesvol een nieuwe gewoonte te creëren

#1
De dag starten
Begin de dag een half uur of beter nog een uur eerder dan normaal.
Denk jouw dag door, wat zijn de doelen van vandaag en wat wil je doen?
Neem dan het eerste doel wat je op korte termijn moet afronden en ga hiermee aan de slag. Wat kun je vandaag nog meer doen om dichter bij je uiteindelijke doel te komen?

#2
Lees, vooral ‘s ochtends ben je ontzettend scherp
Ga als allereerst van de dag gewoon 3 bladzijdes lezen over iets waar je doel over gaat.
Meer mag natuurlijk ook. Lees je elke dag dan ben je zo maar over 1 jaar veel verder dan je ooit dacht te zijn. Elke dag 1% beter is aan het einde van het jaar omgerekend 37% beter.

#3
Elke dag een beetje wint het altijd van heel veel. 

Heel veel hou je namelijk niet elke dag vol, een beetje elke dag wel. Een gewoonte wordt met de tijd ontwikkeld. 

#4
Zorg goed voor jouw lichaam, ga niet pas beginnen als je ziek wordt , dat is te laat…
Dus ook nu; slaap, eet gezond, eet goede voeding, neem eventueel voedingssupplementen/mineralen waar nodig en beweeg. Voeding is ook; waar luister je naar, wat lees je en wat neem je aan voor waarheid? 

#5
Plen rust momenten in je agenda, me time.

Ga op die dag dan ook niet toch stiekem werken. Chronische stress heeft onwijs veel impact op lichaam en geest. Rust, ontspanning en slaap is cruciaal. Leg ook hier de focus op. 

#6
Geef je volledige aandacht.

Doe iets wel of doe iets niet. Sporten, werken, ontspannen doe je gewoon volledig en leg die telefoon dan ook weg. 

#7
Werk voor een periode van zo 6 weken aan een doel 

Je kunt wel veel dingen doorpakken, maar zeker niet alles tegelijk. Ons brein werkt het beste als het gericht aan één doel tegelijk voor een periode van zeker 6 weken kan werken. Pas wanneer je het ene doel behaald hebt, kun je weer met volle aandacht aan een ander doel beginnen. 

#8
Heb je een doel, bespreek het

Doe dit dan alleen met mensen die jou zeker daarin steunen, anders niet delen.
Soms bedoelen mensen het niet lelijk, maar ongemerkt saboteren ze jouw mindset, bescherm jezelf daarin en hou je doel of voor je tot je er bent. Verzamel daarom mensen om je heen met dezelfde positiviteit en energie.

#9
Wanneer je een groot doel neemt kan het handig zijn om tussen stapjes als doel te nemen
Leef je bijvoorbeeld heel erg ongezond, moet je echt 20 kilo afvallen en heb je daarbij ook nog eens veel stress? Dan kan 5 kilo afvallen en 5 dagen in de week gezond eten met twee dagen dat even wat losser laten al een hele stap zijn. Veel kleinere stappen zijn na verloop van tijd ook een grote stap, en werkt veel motiverend. Onthoud, elke dag 1% beter is aan het einde van het jaar 37% vooruitgang. 

#10
Zoek gelijk gestemden

Heb je die niet, dan kun je in ieder geval je aansluiten online bij iets wat over jouw doel gaat. Tegenwoordig zijn er zoveel community`s te vinden, dat je daar echt wel mensen zult vinden die jou dan in ieder geval online inspireren. 

Tot slot
Bouw 1 tot 3 stappen in je dagschema die haalbaar zijn om jouw doel te bereiken.
3 stappen hebben al een heel groot effect en is haalbaar. Pas wanneer dat gelukt is, kun je proberen een stap erbij te doen. 

Lukt hett even niet, herpak jezelf dan wel weer. Een baby die leert lopen blijft ook niet liggen wanneer hij valt, die staat weer op en blijft het proberen tot hij kan lopen. 

Een winnaar is niks anders dan iemand die heel vaak verloren heeft, maar wel doorzet. 

Herhaling is the key!

Wist je dit al?

Wist je dit al?

Je lichaam heeft 2 vormen van brandstof, namelijk: Glycogeen en Ketonen. Een geweldige ontdekking vind ik het. Het is geen hogere wiskunde, het is eerlijk en reëel. Ik ga jou kort maar krachtig vertellen waarom dit zo geweldig is. Na ruim een jaar testen en ook verschillende testpersonen mogen gebruiken stop ik hier niet mee. Het is geweldig mensen te kunnen helpen op een laagdrempelige manier naar energie, focus, gezondheid en verliezen van vet en buikomvang! Eerst een informatief stukje tekst om jou in korte tijd duidelijkheid te geven.

We hadden het over 2 soorten brandstof waaronder glycogeen. Glycogeen komt voort uit de koolhydraten die wij eten waarnaar het vervolgens opgeslagen wordt in de spieren en lever. Hier vormt het een energie voorraad die wordt gebruikt wanneer je lichaam dit nodig heeft. Kortom, de motor van je lichaam. Voordat ik hierop door wil gaan is het belangrijk om eerst helder te hebben wat een andere stof is, namelijk glucose. Ook wel bloedsuiker genoemd. Nu wordt het interessant (onthoud “bloedsuiker”) want glucose is de makkelijkste brandstof voor het lichaam. Alle koolhydraten die je eet worden bij vertering in kleine deeltjes afgebroken en in het bloed opgenomen als glucose. Je lichaam gebruikt het vervolgens direct, of slaat het op voor later wanneer het brandstof nodig is. Glycogeen is op haar beurt belangrijk bij dit proces van opslaan van de brandstof.

Wanneer je glycogeen voorraad op is zal je lichaam automatisch overgaan op een andere brandstof. Dit wordt voornamelijk uit je vetten gehaald en omgezet in energie. Lees het nog eens. Voornamelijk uit vetten en gebruikt als energie? Ja! Vervolgens is het goed om te weten hoeveel gram je van de macro’s binnen krijgt wil je bijvoorbeeld spieropbouw creëren. Hier ga ik nu even niet verder op in maar kun je mij altijd naar vragen.

Energie uit voornamelijk vetten is een grote, duurzame, schone en goede brandstof. Vergelijk het met de Benzine en de Super Benzine van de SHELL. De Super Benzine gaat langer mee, beter voor de motor van je voertuig en zorgt ook nog eens voor een schonere motor ten opzichte van de normale Benzine. Wat gebeurt er als je lichaam energie uit vetten haalt? Op dat moment komen er Ketonen vrij en noemen we dit “Ketose”, een natuurlijk proces. Dit proces wordt pas geactiveerd als jij je calorie-inname beperkt en koolhydraatarm gaat eten. Iets wat in mijn ogen te moeilijk is om als leefstijl te hanteren. in onze samenleving worden we continu blootgesteld aan koolhydraten waardoor jij dus elk moment van de dag de strijd hiermee aan moet gaan. Dit gaan we niet doen want dat gaat ten koste van het mentale. Terug naar de “Ketose”. Dit is een natuurlijk proces, als baby ben je in Ketose echter door onze manier van leven blokkeren we dit en gaan we over naar energie uit glycose. We willen echter allemaal de beste energie hebben toch? Dan moeten we ons lichaam helpen naar de brandstof genaamd Ketonen.

Hoe doe je dit en wat levert het je dan op? Middels het toedienen Exogene Ketonen (Ketonen in poedervorm) in de ochtend en je ontbijt uit te stellen tot je trek hebt zorg jij ervoor dat je lichaam overgaat op energie uit vetverbranding. Dit is al een simpelere uitleg dan de theorie van hierboven toch? Zo easy is het! Vervolgens zorg jij dat je over de dag voldoende drinkt, groente eet, beweegt en slaap de nodige prioriteit geeft. Dit alles bij elkaar heeft positieve effecten als: Minder honger, minder zin in zoetigheid, energiek gevoel, focus, afname van vetreserves en ontstekingen en huid verbetering. Het heeft dus veel voordelen. Een Ketogeen dieet is moeilijk en heeft nadelen. Help je lichaam en dus jezelf en gebruik Exogene Ketonen. Benieuwd? Check het direct en neem contact met mij op.

Ik help, na vele anderen, ook jou graag!

Exogene Ketonen

Exogene Ketonen

Vaak worden exogene ketonen ingezet voor verbeterde sportprestaties, sneller vetverlies of een cognitieve boost. Ik vertel even de belangrijkste voordelen voor je.

Sportprestaties verbeteren

Hierbij zijn er eigenlijk twee doelgroepen. Enerzijds de sporters in de keto-groep, anderzijds de topsporters die exogene ketonen inzetten als supplement tijdens een koolhydratendieet. Wanneer je lichaam op ketonen werkt, kunnen exogene Ketonen dus direct energie bieden. Het nemen van de juiste Exogene ketonen kan ervoor zorgen dat je het proces van vetten afbreken dus overslaat. Deze kunnen na consumptie direct ingezet worden als energie, waardoor het jou kan ondersteunen bij jouw sportprestatie.

De laatste tijd winnen exogene ketonen echter ook aan populariteit onder met name duursporters, zoals wielrenners. Afgelopen zomer kwam er veelvuldig in het nieuws dat tijdens de Tour de France wielrenners massaal naar exogene Ketonen grepen. Dit als gevolg van een studie die liet zien dat een Ketonensupplement mogelijk de prestaties kan verbeteren met zo’n 15%. Zo zouden ze bijvoorbeeld ingezet kunnen worden om het trainingsvolume te vergroten of net voor de eindsprint voor extra energie. Met name voor duursporters lijkt er veel potentie te liggen.

Sneller vetverlies

Bij het toedienen van Exogene Ketonen neem je in principe een directe bron van energie tot je. Hierdoor help jij je lichaam en hoeft even geen vetten te verbranden om Ketonen te maken. Dit zou dus betekenen dat je op dat moment de afbraak van vetten onderbreekt.

Hier ga ik direct op door. Er zijn dus positieve aspecten van het gebruik van Ketonen voor afvallen. Een hele belangrijke hiervan is het onderdrukken van honger. Ketonen staan erom bekend om honger te onderdrukken door het positief beïnvloeden van hongerhormonen en het verlagen van de bloedsuikerspiegel. Als tweede argument zal het ook signalen geven aan je lichaam om Ketonen in te gaan zetten als energie. Door dit signaal is je lichaam eerder geneigd om ook in de toekomst meer vetten te prefereren als energiebron. Als derde argument komt naar voor dat Ketonen de aanmaak van mitochondria en bruine vetcellen kunnen verhogen, deze staan erom bekend om meer calorieën te verbranden. Dubbele winst. Het is echter wel belangrijk om te beseffen dat je niet nog 4 zakken chips moet gaan eten en dit als wondermiddel te zien.

Cognitieve prestaties verbeteren

De hersenen zijn dagelijks verantwoord voor ongeveer een kwart van je energieconsumptie. Om deze reden is het ook belangrijk om deze te voorzien van een goede energiebron. Koolhydraten zijn niet altijd een stabiele factor, dit merk je bijvoorbeeld aan de crash in energie na een flinke koolhydraatmaaltijd. Je hebt snel weer trek of zin in zoetigheid en Je ligt dan vaak toch liever plat op de bank. Exogene ketonen kunnen deze snelle bron van energie zijn die jou voorzien van de boost die je nodig hebt. Je bloedsuikerspiegel stabiliseert en je trek in zoetigheid neemt hierdoor af. Hiermee bereik je de beste resultaten op een lege maag.

Ketose

Niemand kan 100% van de tijd in ketose zijn. En laten we eerlijk zijn, vrijwel iedereen wil wel eens snoepen van wat koolhydraten of suikers. Wees jezelf en denk gewoon bewust na, je lichaam komt vanzelf weer in Ketose als je weer een goed voedingspatroon oppakt. Exogene Ketonen kunnen helpen om dit proces te versnellen. Je lichaam krijgt weer Ketonen in het bloed, heeft energie voor handen en krijgt een signaaltje om Ketonen en vetten te gebruiken voor energie.

Verbetering van lichaam en huid

Doordat Ketonen schoon, groot en veilig zijn geeft het je lichaam de kans om al haar vinkjes af te vinken. Zo herstelt je lichaam en verminderd dit de ontstekingen die komen vanuit het vele toedienen van suikers. Dit is ook terug te zien aan je huid. Deze zal aanzienlijk veranderen bij bijvoorbeeld eczeem en psoriasus.

Principes

Principes

“Er zijn veel methodes, weinig principes, methodes kunnen wijzigen,
principes doen dat nooit.”

Binnen de wereld van fitness, training en voeding raken veel mensen het overzicht volledig kwijt. Hierom gebruik ik vaak de bovenstaande woorden aangezien het nauw aansluit bij het principe omtrent voeding en training. Als je het doorhebt dat het om de principes gaat dan creëer je overzicht.

Voeding Principes vs methodes
Diverse methodes zijn zo op te noemen, namelijk: Vegan, Paleo, Koolhydraatarm, Vasten en ga zo maar door met methodes om vet te verliezen. De principes binnen de zojuist opgesomde methodes zorgen voor een minimale keuze binnen jouw voeding. Alle zojuist genoemde methodes hebben diverse toepasbare werkingen. Als je echter gaat kijken naar hoog of laag in koolhydraten zitten dat je bij beide varianten vetmassa prima
kunt verliezen. Het gaat er dus om welke variant jij in dit voorbeeld kunt volhouden. Of beter gezegd, want volhouden is niet het juiste woord in mijn optiek, je eigen maken.

Training principes vs methodes
Ook binnen het spectrum van trainen zijn er diverse methodes, zoals: super set, drop set, pyramide training, bodyweight of enkel trainen met dumbells. Binnen deze methodes geldt voor elke methode dat jij je lichaam moet uitdagen. Dit wil zeggen er moet progressie plaatsvinden middels herhalingen en of het gewicht te verhogen. Alle zojuist genoemde methodes zijn vormen om verbetering te realiseren. Wil je verbetering realiseren dien je facetten zoals gewicht, herhalingen, tempo of rust tijden te wijzigen om je lichaam de juiste prikkel te geven.

Dus?
Wat ik jou nu wil duidelijk maken is het feit dat jij je niet moet hechten aan enkel één methode. Wat werkt voor cliënt A werkt niet altijd voor cliënt B. Tijdens mijn coaching neem ik ook altijd de tijd om te ontdekken hoe desbetreffend lichaam reageert. Het gaat om het principe, het principe die van jou is. Werken volgens je eigen principe is het creëren van een natuurlijke leefstijl die jij je eigen gemaakt hebt. Dit gaat resulteren in duidelijkheid en geeft je overzicht. Kortom, resultaat.

Ik sta voor je klaar
Succes!

Contact

Jouw uitdaging, jouw gratis intake!

Zet jouw eerste stap!

Ik vind het leuk om kennis met je te maken. Neem gerust contact met mij op door je gegevens in te vullen, ik neem dan spoedig contact met je op. Natuurlijk mag je mij ook Whatsappen of bellen.

Tijdens ons contact beslissen we samen of we een afspraak maken in de sportschool. Door elkaar daar te ontmoeten kunnen we samen de keuze maken om het traject te gaan starten. Een veilig en vertrouwd gevoel is voor ons namelijk van grote waarde.

De locatie is aan de Overtoom 1 te Zwolle. Parkeren is gratis.

Overtoom 1
8043 LZ  Zwolle
Tel: +31630930299